tisdag 24 november 2009

Medmänniskor del 1 - big bags


I fredags promenerade jag hem från min kompis Anna framåt midnatt. Alice sov i vagnen, det var ännu tidig fredagskväll för de som var ute, människor pratade och skrattade utanför de krogar jag passerade längs gatan hem... och jag blev liksom alldeles upprymd av någon slags känsla av vänskap till alla dessa medmänniskor - tonåringar som ser natten som en lång räcka möjligheter, singlarna som just har fått ett bra span, lantisarna med ölflaskor som upptäcker stan, grabb- och tjejgängen som uppklädda travade förbi, alla på väg till nästa nöje.


Jag var så nöjd med att "bara" vara på väg hem i sällskap med mitt barn. Nöjd över att alla stadier i livet har sin tid, sitt kapitel.


Känslan höll i sig tills två killar som jag alldeles nyss hade kunnat krama plötsligt ställer sig och pissar på varsin sida av en sån där Big Bag som står utanför mångas portar. Kul att komma ut med familjen på lördagmorgonen och kliva rätt i deras stinkande urin.


Inte vågar jag säga till heller, två fulla snubbar och jag ensam med barnvagn. Min storsinta människokärlek förbyttes i surt muttrande. Idioter. Happ. Så var det med det.

1 kommentar:

  1. Det där med pissande killar..VARENDA lördag och söndagsmorgon har någon/några idioter pissat på vår portdörr...Det är inte lite äckelstinkande piss heller. Floder..det nästlar sig in under en dålig list så det slitna entrégolvet som har en grop i sig så pisset gör sig påming när vi öppnar vår ytterdörr en trappa upp! SÅ JÄKLA ÄCKLIGT!
    Jag har föreslagit att elstängseldrapera dörren, men styrelsen sa nej...
    Vi bor Sveavägen/Rådmansgatan..så om du promenerar förbi någon kväll så får du gärna sparka de som står och pinkar vid en grön port. Hårt i punge och hälsa från mig.
    Kram Mamma A

    SvaraRadera