måndag 9 november 2009

I New York går man till Duane Reade...


... i Hongkong gäller Watson's, i Boston dominerade CVS/Pharmacy och i London äger ju Boots.

Jag pratar om den mest fantastiska multibutik som någonsin skapats - the drugstore. I en drugstore kliver du in med tanken att köpa huvudvärkstabletter och tuggummi. Och kommer ut med hårinpackning, blöjor, mineralvatten, några roliga tidningar, linsvätska, smågodis, huvudvärkstabletter och tuggummi. Och du är inte totalt barskrapad på gränsen till hemlös, vilket ju är fallet när man tvingas betala för dylika ting i Sverige. Du är nöjd och glad. Du har upplevt one-stop shopping. (I Hongkong fanns det dessutom vin på vissa ställen. Perfekt!)

Och nu, mina vänner, är det dags för svenskarna att få upplvea drugstore-fenomenet när ÄNTLIGEN MONOPOLHELVETET UPPHÄVTS och Apoteket får maka på sina överpriser för, till en början, Coop och Kronans Droghandel.

Och nej, jag tror inte att det är farligt för folkhälsan. Jag uppskattar verkligen Apotekets välutbildade farmaceuter - de är otroligt hjälpsamma. Jag vill bara ha dem bakom en läkemedelsdisk i en vanlig affär som har fler sorters schampo än Wella.

Kom snart, drugstoren. Du är efterlängtad.

10 kommentarer:

  1. Tänk att människorna bakom spakarna äntligen förstått att svenskar kan ha huvudvärk efter klockan 18, och bli nästäppta på söndagar också. Hurra!

    //Tess

    SvaraRadera
  2. Precis! Svårt att tala om för barnen att se till att bli sjuka under vanlig kontorstid...

    SvaraRadera
  3. Apotekets välutbildade farmaceuter ..... ja det är dom säkert men maken till rörelsetröga människor får man väl leta efter ? I alla fall den gamla stammen, de yngre har nån högre växel inlagd. Men är det inte så att apotekspersonal känns som om de kommer från en annan planet ? Så känns det i alla fall här i Helsingborg. Eller så är jag bara lite tjurig såhär på morgonkvisten ;)
    Men jag håller med dig om att det ska bli fanstastiskt skönt att kunna köpa lite piller på Ica.

    SvaraRadera
  4. Håller med fullständigt! Tacka vet jag Duane Read. Finns det nån roligare affär? (Ja, såklart det gör, men ändå) /Annika

    SvaraRadera
  5. Haha, men tänk om de faktiskt kommer från en annan planet...? Earth People, I come to you with a message...

    SvaraRadera
  6. Åååh, nu blev jag nostalgisk. Boots på Main street i Weybridge, där hängde jag. Oh yes.

    SvaraRadera
  7. Att sälja ut Apoteket bara för att man ska kunna köpa alvedon på Ica verkar ju lite ehhh korkat!!! En sådan enkel grej hade man kunnat fixa utan att rea ut våra gemensamma tillgångar till riskkapitalbolag.

    Det är ju också ganska lätt att tycka att det här är fantastiskt i Stockholm där man inte kommer känna av att ett Apotek läggs ner på samma sätt som på mindre orter. Dessutom har man kunnat köpa alvedon efter 18 ganska länge på Apotek som har öppet längre.

    SvaraRadera
  8. Duane and reade i mitt hjärta :)

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym!

    Jag håller inte riktigt med. Det handlar naturligtvis inte bara om att kunna köpa Alvedon på Ica (Coop), även om det vore bekvämt i sig. (Öppettiderna är inte vidare flexibla ens i Stockholm). Det handlar också om att släppa konkurrensen fri så att fler apotekshandlare kan etablera sig. Om Apoteket stänger öppnas det kanske en läkemedelsavdelning i dina tre närmaste matvarubutiker? Om du med "våra gemensamma tillgångar" menar monopolet på läkemedelsförsäljning rear jag i alla fall gärna ut min andel. Den har kostat mer än den smakat hittills.

    SvaraRadera
  10. Anonym igen...

    Det finns väldigt bra saker med våra apotek och dess kunniga apotekspersonal. Ta barntandkrämen Bamse som länge fanns i Apotekets sortiment. Den är borta nu därifrån. Dåligt kanske du tänker!! Men sedan tandkrämen gjordes om så tillsatte man också ett ämne som heter triclosann som är giftigt bland annat på vattenlevande organismer. Apoteket har istället en annan tandkräm utan triclosan. Bra tycker jag. Sen att det skule öppnas en läkemedelsavdelning i matbutiken låter ju strålande. Men på vissa orter kanske inte ens den där matbutiken finns. Läkemedelsförsäljningen är ju fortfarande rätt styrd trots utförsäljning och vad ett läkemedel ska kosta.

    SvaraRadera