torsdag 22 oktober 2009

Presidentens dotter




När min dotter Alice föddes var det många i bekantskapskretsen som hade invändningar mot hennes namn. Ni vet, den typen av människor som anser att det är deras plikt att ha åsikter om när eller hur man ska gifta sig, skaffa barn, byta jobb, köpa hus och var. Och något så otroligt personligt som vad man vill att ens barn ska heta. Min dotter heter Alice. Jag har alltid tyckt att det är ett väldigt vackert namn. Att det har blivit vanligt på senare tid skiter jag fullständigt i. Alice Emelie. Så vackert! Men de stackare som fick ångest över att mitt barn fick ganska vanliga första och andra namn, kan trösta sig med det tredje namnet är helt unikt.


En lördagsmorgon med frukost på sängen läste Peter en krönika i morgonbladet. Den handlade om den franske expresidenten Mitterrrands utomäktenskapliga dotter, en journalist och filosofie doktor, som just hade skrivit en bok om relationen till hennes far. "MAZARIN!" Peter tittade på mig med något förälskat i blicken. "Bebisen ska heta Mazarin!"


Jag ställde ned tekoppen på min höggravida mage, och tittade förundrat på Peter. Jag förstod att just detta var liksom inte förhandlingsbart. Den franska filosofen heter Mazarine Pingeot-Mitterrand. Maza-rinn, uttalar man det alltså. Inte Mazariin, som bakverket. Men det är ok det med. Vi fick höra lite med en kille på Skatteverket, men de hade inget att invända.

Så nu ligger hon här och sover. Alice Emelie Mazarine. Vanlig, och ovanlig.

6 kommentarer:

  1. Vackra namn! Men svårt att inte låta tankarna spinna vidare. Om ni väljer att skaffa fler barn kan ni ju få ihop till ett helt kakfat...

    //Tess

    SvaraRadera
  2. Så härligt!
    Och helt rätt, inte ska man bry sig om vad andra tycker om ens barns namn. Det är ju det som är så bra med att det är er dotter, att du och Peter får bestämma själv, för att hon är just er!

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Har precis hittat hit och jag tänker definitivt återvända.

    Vilka fina namn er dotter har!
    Ha det så bra.

    Hälsn.
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Heja heja!

    Klart men ska få bestämma vad ens barn ska heta utan inblanding av andra. Kan säga att valet Siri höjde ett och annat ögonbryn samt fälldes några kommentarer.
    Vad gäller Mazarine så var det ett nytt namn för mig, väldigt fint.
    /Annika

    SvaraRadera
  5. Tack! Haha, ja det har skämtats en del om Arraksboll och Dammsugare Jihde.../Karin

    SvaraRadera
  6. Ett mycket vackert namn tycker jag eftersom min son har det som tredjenamn :-). När han låg könslös i magen kallade vi honom Mazarin och det fortsatte vi med i tre månader då vi hade svårt att bestämma namn. Sen blev det självklart att han skulle få behålla det! Nu är han 6 år och jättestolt över sitt ovanliga extranamn, så stolt att han ibland pratar om att byta tilltalsnamn! Anneli

    SvaraRadera