måndag 5 oktober 2009

Spackel


Varje gång Maria Montezami i Hollywoodfruar målar sig med sitt beiga läppstift - hon har ett i varje bil, rum, och handväska - så smackar hon med läpparna och säger "mums". På västgötska.

För några veckor sedan var jag på ett hotell i London. En medelålders kvinna slog sig ned vid frukostbordet bredvid mig och plockade upp en handspegel. Under hela frukosten (min) satt hon och sminkade sig. Gamla, fläckiga sminkartiklar rotades fram ur en sunkig necessär. Det spacklades stift över finnar, böjdes ögonfransar med tång och pudrades tjockt över blanka partier. Drogs skarpa streck innanför fransarna med svart penna.

Sen tog hon en klunk kaffe, lämnade ett kletigt avtryck på koppen, och gick.

Möms.

4 kommentarer:

  1. Underbart! Bara att lyckas yppa det lilla ordet "mums" på uppenbar västgötska är en bedrift ;-)

    SvaraRadera
  2. Hehe. Ja, det kan ju ha varit östgötska - min släktdialekt... hu. Men jag tror att hon är från Schlätten i väst, utifrån en lekmannabedömning av hennes övriga snack. Peace! /Fredrik Lindström

    SvaraRadera
  3. nej!! det är ju västerås-dialekt. orka!!!

    SvaraRadera
  4. Förlåt! Jag är verkligen en nollåtta och värdelös på andra dialekter. Västerås, alltså, ok. Men rolig är hon, Maria...

    SvaraRadera