lördag 31 oktober 2009

The Little Old Lady och jag



Jag står i den långa dan-före-röd-dag-kön på Systembolaget på Regeringsgatan. Planerad allhelgonamiddag med vänner. Lite överambitiöst kanske, med mattidningsrecept och vinrekommendationer. Men idag är ju min föräldralediga dag.


Så där står jag. Hasar fram den fullastade varukorgen med foten, decimeter för decimeter. Drar med mig barnvagnen med vänster hand. Höger hand kollar mejl på telefonen. Mejl på mejl dyker upp. Pling. Pling. Och så sms. Bzz. Känner hur pannan blir blank och det kliar på halsen. Hur kan jag tro att det finns något som heter halvtid? Någon klirrar förbi med en back öl och jag ser hur Alice fötter börjar röra sig. Nej, vafan, vakna inte nu, snälla.


Då kommer hon. Först hör man en röst som väser:

"Finns det inga TJÄNSTEMÄN här?".

Blir lite fnissig. Kommer att tänka på "The little old lady" från barnfilmen Madagascar, här i sur stockholmstantsversion.

Little old lady får hjälp med sina varor av grönklädd anställd. För dagen två tetror vino bianco. Lady muttrar surt som tack.


Jag vänder mig om i kön för att ta tag i vagnen, och sträcker fram foten för att peta fram min korg. Men det går inte. LOL har snabbt som en vessla slunkit in framför mig.


Jag, vänligt: "Ursäkta. Kan du tänka dig att ställa dig bakom oss i kön, istället för framför?"

LOL: Tystnad.

Jag, tydligt: "Hallå? Du kan ju inte bara ställa dig framför mig så här. Vi har ju alla stått här i kön ett tag."

LOL vänder mig demonstrativt ryggen.

Jag: "Men kom igen nu hörru. Visa lite respekt här för dina medmänniskor."

LOL: "JAG HAR ONT I RYGGEN OCH DET FÅR DU RESPEKTERA."

Jag: "Men, alltså, så kan du ju inte säga. Jag har också ont i ryggen. Nu får du flytta dig."


LOL, rättfärdigt: "DET HANDLAR OM RESPEKT FÖR SINA MEDMÄNNISKOR."

Jag: "...?"

Här någonstans griper lyckligtvis killen framför och kvinnan bakom in och övertygar damen om att den mer rättvisa platsen för henne trots allt är längst bak i kön snarare än i mitten.


Framme i kassan kan jag fortfarande höra henne:

"SKA VERKLIGEN HANDIKAPPADE MÄNNISKOR BEHÖVA STÅ I KÖ?"




3 kommentarer:

  1. *fniss* hoppas hon mjuknar när hon har fått i sig vinet :D fast det har ju i och för sig inte du nån glädje av.
    Hoppas resten av dagen och kvällen blir trevligare :)

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Vad bra att du sa till henne! Jag brukar fa tunghäfta när sana där grejer händer!
    Man blir ju helt chockad över hur folk beter sig ibland!
    Hoppas kvällen blev lyckad!

    SvaraRadera
  3. Tack! Det blev faktiskt en kul kväll även om det kändes som om vi tävlade i Tinas Cookalong ett tag. Och vinerna var riktigt fina till. Så nu är jag vänligt sinnad igen.

    SvaraRadera