tisdag 15 september 2009

Anna Anka satt på en planka

"Asså FY FAEN så JAEVLA MESIGT, vilka töntiga människor, man kan inte tro att de har pengar, de ser ut som bulldoggar." På BRÄK-malmöitiska.

Det som Anna Anka, porträtterad i megasatsningen Hollywoodfruar på TV3, kanske inte tänker på är det faktum att utan maken Pauls fans skulle det inte finnas några diamanter för 17,5 miljoner runt halsen, inga nannies och städerskor att kuscha, inga LV-resväskor som BARA får bäras liggande plant fram till det privata planet. Inga skilda lyxsviter.

"Asså, de bara You're husband is fantastic, som om jag ente visste de lissom."

Stackars perfekta, ensamma Anna Anka.

3 kommentarer:

  1. App-app-app, nu måste jag stå upp och försvara min stad och vår dialekt: BRÄK-skånska måhända, men inte malmöitiska. Anna Anka talar ren och skär(ande... för öronen) helsingborgska. Hon är ju från Bjuv. Märk hur hon säger BYSS istället för BOOOSS som vi säger i Malmö eller BUSS som ni säger i Stockholm. (Fröken Blankens har länkat dig och jag är trogen läsare av hennes blogg och nu ser det ut som att jag kommer att titta förbi här ibland också...)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Jansdotter i analysen av skånska uttal! Men stockholmarna säger enligt min mening inte buss, de säger böss eller nåt i den stilen...Det jag menar är att det är lite kul när stockholmarna påtalar att någon har dialekt, de har de ju själva också!
    Länge leve de skånska dialekterna.

    SvaraRadera
  3. Tack för informationen.

    Nu vet jag att Bjuv är det sista ställe jag skulle flytta till.

    A. A. har jag inget emot, i sig. Allt tjat om hennes åsikter är lika roande som att diskutera Adolf Hitlers konstkarriär.

    Men hon tar lätt priset som århundradets mest plågsamma röst.

    Jag stod i köket och vårdade min Frestelse innan ugnen lade sista ordet vid en av julens bästa sidor, då hennes vulgära uttryck skar igenom den begynnande julefriden med en överstyrning som fick mig att rusa in i vardagsrummet och kasta mig över fjärrkontrollen.

    TV8 är med sina skärande diskanttoner illa nog, men DET ljudet (Anna A:s skratt) vill jag aldrig ha genom mina högtalare igen.

    Vad säger de på OnOff om jag kommer in och frågar om det finns ett ankafilter till tv:n?

    SvaraRadera