lördag 6 juni 2009

Uttryck som borde bannlysas

En branschkollega och jag pratade pr över ett par glas vin på Le Bar Rouge. Efter en timme var det kört. Jag kan inte hejda mig själv.

reklam-Olles blogg berättar han om egna, ärketöntiga dialektala uttryck som varje anständig människa borde bannlysa från sin vokabular. Men som smyger sig på. Efter två-tre glas vin sådär.

Eftersom jag har vuxit upp i staden jag bor i blir det inte lika uppenbart när jag hemfaller åt min dialekt, norr-om-stan-släpstockholmska, mot slutet av kvällen. Den blir liksom bara ännu släpigare.

Det som däremot är min genanta vinfryntlighets-tics är amerikanska uttryck. Jag har visserligen bott i USA och varit gift med en amerikan, men det rättfärdigar på intet vis saker som "keep your panties on" när någon blir överdrivet entusiastisk och "back-to-back" istället för det fullt begripliga "i rad". Det kom "från left field" istället för "som en överraskning". Notera att det sistnämnda är klyschornas klyscha, en AMERIKANSK SPORTMETAFOR och jag i sällsynt inspirerade ögonblick nästan ser Fenway Parks basbollplan framför mig när jag säger "left field".

Ja herregud. Jag är en Dolph.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar