onsdag 3 juni 2009

Inte som oss

Var på vårfest hos opera-Micke. Som vanligt har jag svårt att hålla inne med mina åsikter och råkar inom en halvtimme in i en, ska vi säga häftig, diskussion med ett par av mina bordsgrannar. En sångerska och en pianist. De klagar på Malenas framgångar i Melodifestivalen. Att hon inte uppskattas inom branschen och rentav skadar den. Hon är för annorlunda, kör sin egen grej, inte riktigt opera, "inte som oss". Hörde jag rätt?

Man kan tycka vad man vill om Malena och hennes låt, men själva resonemanget att det skulle vara negativt för en underhållningsform att få bred pr via en ny fixstjärna, det köper inte jag.

Avundsjuka och missunsamhet förklätt till finkulturellt beskyddande, känns det som. Tyvärr formulerade jag mig väl inte riktigt så precist, utan vill minnas att jag pekade med två fingrar som en homegirl och sa något om Zlatan och fotbollen. Eller var det Laila och pardans?

Man vill ju fortfarande bli bjuden på fest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar