Försäljningsknep kommer i många skepnader. Jag blev först road, sen beklämd, i Volkswagens showroom idag. Butiken var bemannad med unga kvinnor. Bra - kul - unga kvinnor behövs säkert i bilbranschen. Men varför, varför måste den tjej i 20-års-åldern som visar oss olika bilmodeller vara klädd för ändamålet (not) i en urringad, åltajt topp och kort kjol?
Jag har förresten läst att det numera ofta är medelålders kvinnor som köper familjebilar i mellanstorlek. Ska vi liksom bli så imponerade av den här tjejens (förvisso helt ok) rattar att vi på stående fot slår till på en sproilans Tiguan?
Det hela känns bara så deppigt och bakåt. Jag hejar ju på den här tjejen, egentligen! Jag vill att hon imponerar på kunderna - manliga som kvinnliga - med sina KUNSKAPER! Föd inte våra fördomar genom att köra det enklaste tricket av dem alla. Kom i kläder som kommunicerar business - inte nattklubb - och smäll nedlåtande gubbar på fingrarna med en jäkla massa professionalism och sjukt bra koll på alla fakta. Tror att den typen av metod skulle ge en bra mycket större provision, i form av självkänsla.
Att sälja bilar kräver mycket kläder. Inte få.
SvaraRadera